Wat is content marketing?
Laten we beginnen met een belangrijke vraag: wat is contentmarketing nu eigenlijk? Content marketign is een type marketing waarbij de nadruk, zoals de naam al aangeeft, op content ligt. Content marketing krijgt betekenis als je content weet te creëren die relevant en waardevol is voor mensen die actief op zoek zijn naar specifieke informatie. Maar de betekenis van content marketing is dieper dan dat. Je wilt niet dat mensen alleen je content lezen, maar je wilt een verbinding creëren. Het moet voor hen duidelijk zijn dat jouw bedrijf of merk hen het beste kan helpen.
Content moet dus waardevol zijn, maar het moet ook interessant genoeg zijn om jouw specifieke doelgroep aan te trekken. Er moet sprake zijn van zichtbaarheid binnen elke stap van de klantreis. Je wilt daarnaast deze potentiële klanten converteren, bijvoorbeeld doordat ze een aankoop doen. Vervolgens is het doel om deze mensen te behouden, zodat je een langdurige relatie kan opbouwen die voor beide partijen waardevol is. Daarom is contenet marketing van een hoge kwaliteit van belang.
Voor deze soort marketing zet je jouw content in. Vaak wordt bij content meteen aan teksten gedacht, en dat is zonder twijfel een belangrijk onderdeel van deze vorm van marketing. Hierbij kun je denken aan specifiek ontworpen SEO-teksten, blogs, landingspagina’s, productteksten, Facebook posts en meer. Maar naast tekst zijn er nog diverse andere soorten content die je hiervoor kunt inzetten. Goede voorbeelden hiervan zijn afbeeldingen, video’s, vlogs, tweets, animaties, infographics, e-books en meer.