Bison wins brand awareness


Bison is een toonaangevende producent en distributeur van verschillende soorten DIY producten zoals lijm, kit en coatings. Het merk is een gevestigde naam binnen de markt en is al jaren actief en geniet hierdoor al jaren van een sterke top of mind awareness bij een doelgroep van 45 jaar en ouder. Echter heeft Bison nog onvoldoende naamsbekendheid onder jongere consumenten, die een belangrijke groep vormen voor de toekomst.

Doelstelling en uitdaging

Bison streeft ernaar om de naamsbekendheid onder de jongere doelgroep in Nederland en België te vergroten. Het primaire doel is het verhogen van de brand awareness, met focus op KPI’s zoals bereik (CPM), videoweergaven (CPV) en websiteverkeer (CPC). Hierbij streven we ernaar om constant te verbeteren ten opzichte van voorgaande campagnes, om zo maximaal zichtbaar te kunnen zijn.

De campagne richt zich op een brede doelgroep, aangezien iedereen in potentie klusmaterialen kan kopen. De focus ligt echter op de jongere doelgroep van 18-44 jaar, waar nog veel winst te behalen valt. De oudere doelgroep is vaak al bekend met Bison, waardoor hier niet de grootste winst op te boeken valt.

Uitgebreide mediamix


Voor de jongste doelgroep van 18-34 jaar, zetten we met name in op TikTok en Reddit. Daarnaast richten we ons op Meta en op Reddit op een iets breder segment, met name de doelgroep tot en met 44 jaar. Via YouTube en Google Display richten we ons tot de gehele doelgroep. Door deze multi-channel benadering spreiden we onze inspanningen over verschillende leeftijdsgroepen, wat bijdraagt aan een optimale brand awareness.

Touch – Tell – Sell


Het Touch – Tell – Sell principe wordt toegepast, waarbij we in de eerste fase een productvideo tonen (Touch) en in de tweede fase een retargeting campagne inzetten om een meer specifieke video te tonen aan degenen die de eerste video al hebben gezien (Tell). Op deze manier zorgen we ervoor dat we een relevante doelgroep aanspreken in de Tell fase, namelijk mensen die al interesse hebben getoond in de advertenties uit de Touch fase. 

We maken strategisch gebruik van seasonality door specifieke producten te promoten die passen bij het seizoen. In de lente en zomer ligt de focus bijvoorbeeld op houtlijm, terwijl in de herfst en winter waterdichte coating wordt gepromoot. Deze seizoensgebonden benadering zorgt voor maximale relevantie en betrokkenheid.

Resultaat

De campagne heeft Bison succesvol onder de aandacht gebracht van een breder publiek, met indrukwekkende resultaten als gevolg:

  • Een stijging van 130% in het aantal impressies via paid advertising ten opzichte van het voorgaande jaar, met een gelijk gebleven budget.
  • Een halvering van de cost-per-view (CPV) ten opzichte van het voorgaande jaar.
  • Een toename van 30% in brand awareness, zoals gemeten door een brand lift study

Are you in it
to win it?

Ben jij ook superambitieus, maar heb je tegelijkertijd het gevoel dat er wel wat meer te winnen valt? Dan ben je bij Fightclub waarschijnlijk aan het juiste adres. Als je een uurtje van jouw tijd wilt investeren, dan zijn we daar zo achter. Het begint met een klik hier.