Flesjewijn is van origine een kleine onderneming in het hartje van Oudenbosch waarbij twee ondernemers hun hart en ziel steken in de winkel en webshop Flesjewijn. Zowel Fightclub als Enorm zijn aan de slag gegaan met het opzetten van een nieuw platform waar Flesjewijn de komende jaren mee vooruit kan.
Met het platform klaar voor de groei zijn we aan de slag gegaan om het online marketing landschap te veranderen en volgens de visie van Fightclub aan te passen. Hierbij hebben we SEA, SEO en marketing automation opgezet waarbij we een professionaliseringsslag hebben gemaakt.
Flesjewijn wint omzet en rendement
De doelstelling van Flesjewijn was om omzet binnen te halen tegen een goed rendement. Waar in het verleden ook veel is ingezet via Google ads, maar dit bleek lastig in een zeer competitieve markt met lage marges. Hierdoor zijn we naar alternatieven gaan kijken met een bewezen track record.
Strategie
Omdat we wisten dat Flesjewijn een rijke database heeft aan trouwe klanten, maar deze nog niet vol benutten, zijn we gaan kijken naar mogelijkheden hierin.
De huidige set-up van Flesjewijn verliep via Mailchimp en was vooral ingericht op het versturen van nieuwsbrieven. Niets mis mee, maar veel handmatig werk. Dit zou anders moeten kunnen.
We hebben daarom de keuze gemaakt om de marketing automation tool Klaviyo in te richten op het CMS shopify dat een directe integratie heeft. We konden zo de producten, klantendatabase, interactie met producten en de opvolging hiervan in kaart brengen en op inspelen.
Door samen met de klant in een strategische meeting direct duidelijkheid te verschaffen hoe de klantreis eruit ziet, wat er nu al speelt, welke mogelijkheden er nog zijn, kon de tool en de automatiseringen direct opgezet worden.
De volgende flows zijn opgezet:
– Welkomstflow
– Verlaten_winkelwagen
– Verjaardagsflow
– Customer winback
– Loyaliteitsflow
– Herhaalaankopen
– Kortingsflow
– Browse abandonment flow
– Price drop flow
– AI based predictive analytics
En niet zonder resultaat. In een jaar tijd heeft Klaviyo een stijging van meer dan 60% in omzet opgeleverd ten opzichte van de impact die gemaakt is met Mailchimp. Hiervan komt nog steeds 57% vanuit de campagnes die handmatig zijn verstuurd, echter is er nu een gedeelte van 43% dat via de automated flows komt. Dit resultaat komt niet door extra budget, enkel door een nieuwe opzet.