Pure Fishing wint marktaandeel door verbeterde budgetverdeling:

Naast groei in marktaandeel, kreeg Pure Fishing verbeterde inzichten in de internationale marktaandelen van verschillende merken zonder dure marktonderzoeken.

Pure Fishing is een wereldwijde hengelsport gigant. Het bedrijf opereert in 19 landen en voert 9 verschillende merken, allemaal gerelateerd aan de hengelsport. Van vishengels, vismolens en kunstaas tot slaapzakken en stretchers voor aan de waterkant. Er bestond een behoefte aan verbeterde en actuele inzichten in de marktaandelen van de verschillende merken in de verschillende landen, zonder meerdere keren per jaar kostbare marktonderzoeken uit te voeren. Op deze manier kon het marketingbudget efficiënter besteed worden.

Disciplines

  • Digital Strategie
  • Search Engine Advertising (SEA)
  • Social Advertising
  • Search Engine Optimization (SEO)
  • Market Research

Focus op groei in marktaandeel

De doelstelling van Pure Fishing is om het marktaandeel van de verschillende merken in de verschillende landen te vergroten. Voor het groeien in marktaandeel is naambekendheid natuurlijk essentieel (eerste stap in de marketing funnel). Om deze reden heeft Fightclub veel naamsbekendheid campagnes voor de verschillende internationale merken van Pure Fishing ingezet via Instagram, Facebook, Youtube en het Google Display Netwerk. Echter bestond er geen actueel inzicht in de marktaandelen aangezien het (laten) doen van marktonderzoek extreem kostbaar is voor 9 merken in 19 landen. Dit zou eens per jaar al kostbaar zijn, laat staan meerdere keren per jaar. De wens voor deze inzichten bestond echter wel, aangezien op basis van die inzichten betere beslissingen genomen zouden kunnen worden over de merken en landen waar het marketingbudget het beste besteed zou kunnen worden. 

Strategie

Tijdens de zoektocht en brainstorms voor alternatieven voor kostbaar marktonderzoek is Fightclub op het idee gekomen om “share of search” te gebruiken als indicator voor marktaandeel. Dit idee is voortgekomen uit het inzicht dat de mate waarin gezocht wordt naar een merknaam (i.c.m. een product of productcategorie) t.o.v. directe concurrenten samenhangt met de naamsbekendheid van dit merk en daardoor ook indirect het marktaandeel.

Voordelen en inzichten


Een voordeel hiervan is dat het relatief eenvoudig is en daardoor ook op maandelijkse basis uitgevoerd kan worden. Dit zorgt ervoor dat Pure Fishing en Fightclub altijd verzekerd zijn van actuele inzichten. Hiermee kan het marketingbudget efficiënter besteed worden en ingesprongen worden op trends in de markt en ontwikkelingen van concurrenten.

Wins:

+15%

Budget efficiëntie


+9%

Marktaandeel


Are you in it
to win it?

Ben jij ook superambitieus, maar heb je tegelijkertijd het gevoel dat er wel wat meer te winnen valt? Dan ben je bij Fightclub waarschijnlijk aan het juiste adres. Als je een uurtje van jouw tijd wilt investeren, dan zijn we daar zo achter. Het begint met een klik hier.