No-brainers bestaan niet
We krijgen regelmatig de vraag of we bepaalde optimalisatie-voorstellen wel moeten testen, want ‘het zijn toch no-brainers!?’ Sommige klanten vinden onze ideeën zo voor de hand liggend dat ze ‘wel een verbetering moeten zijn’. Of ‘als het bij een gerenommeerde e-commerce-organisatie werkt, dan moet het bij ons ook werken.’ Maar zo werkt het niet. Ondanks onze expertise en ervaring zitten ook wij er nog regelmatig naast. En het minder opvallend maken of verbergen van het winkelwagen-icoon werkt misschien bij andere websites, maar bij Verfwinkel.nl dus niet. Daarom testen wij graag zo veel mogelijk, want ook uit deze experimenten blijkt wel weer: no-brainers bestaan niet.
Kleine aanpassingen hebben soms grote impact
Het mag duidelijk zijn dat het bouwen van deze experimenten vrij eenvoudig was. De verschillen lijken op het eerste gezicht marginaal en soms is er visueel zelfs geen verschil, maar een kleine aanpassing in design usability kan een behoorlijke impact hebben. Want een paar procent meer of minder maakt bij grote volumes op jaarbasis wel degelijk een behoorlijk verschil.
Houd vol, ook als de eerste keer niet raak is
Het is zeker niet altijd de eerste keer raak, maar vrijwel elk niet-winnend experiment levert weer nieuwe inzichten op. Wanneer deze worden gebruikt in iteratie naar een volgend experiment, komt er echt wel een winnend resultaat. En het levert steeds meer inzicht in het gedrag van je bezoekers op.
Probeer gedrag niet altijd te veranderen, maar in je voordeel te benutten
In eerste instantie was ons CRO-team erop gericht om het aantal klikken op het winkelwagen-icoon te verminderen. Pas nadat uit twee experimenten bleek dat dit niet het gewenste resultaat had, gooiden we het over een andere boeg. Bezoekers vertonen nu eenmaal een bepaald gedrag, of je dat nu wil of niet, en dat blijkt soms lastig te veranderen. Het kan dan een betere keuze zijn om je aan te passen aan dit gedrag en te zorgen dat het leidt tot het bereiken van je doel in plaats van proberen het gedrag zelf te veranderen!