Ik influence, jij influencet, wij influencen… Influencer-marketing is HOT in het digitale landschap van nu. En terecht, want het is niet alleen een efficiënte, maar ook een creatieve manier van promoten vergeleken met traditionele media.

Influencer Marketing als promotiemiddel gaat verder dan slechts een deal sluiten met een bekend persoon. Met deze tips til jij influencermarketing binnen jouw business naar een hoger niveau!

1. Breng je doelen en doelgroepen in kaart

Breng je doelen eerst in kaart om te voorkomen dat je als een kip zonder kop samenwerkingen opstart. Influencermarketing is meestal geen doel op zich, maar onderdeel van een overkoepelende campagne met doelen en KPI’s. Is je hoofddoel naamsbekendheid, leads genereren, het vergroten van je community of het vullen van je beeldbank? Dit is belangrijk voor de volgende stap: de strategie.

2. Bepaal je strategie

Leg de kanaalkeuze, budgetverdeling, de kwantiteit en de grootte van de influencerprofielen vast in je influencerstrategie.

  • Kies je voor een samenwerking op campagnebasis, of voor de lange termijn? Als een samenwerking op campagnebasis bevalt, is ambassadeurschap later nog te overwegen.
  • Welke kanalen ga je inzetten? Dit is afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken. De leeftijd op TikTok ligt bijvoorbeeld lager dan op Facebook.
  • Welke contentvorm zet je in? De soort content waar jij je influencers op brieft moet aansluiten bij je doelen. Zo scoort een video beter op bereik, dan een foto op Instagram en is een story met link praktisch als je wil dat de doelgroep op een pagina landt.
  • Hoeveel influencer zet je in? Kies je voor micro-, meso- of macro-influencers of juist een combinatie?

3. Selecteer slim

Bij het selecteren van een influencerprofiel moet je op een aantal zaken letten:

  • Past het profiel bij je merkwaarden? Botst jouw merk niet met een lopende samenwerking van de concurrent?
  • Wat is de engagement-rate van een profiel? Dit is vooral relevant als je hoofddoel betrokkenheid is. De engagement-rate meet de mate van interactie in % van een influencerprofiel ten opzichte van het aantal volgers. Hier bestaan verschillende gratis webtools voor. Een Instagramaccount met meer volgers is niet altijd een beter. Integendeel, micro-influencers hebben vaak een betrokken community en daarom een hogere engagement-rate als macro influencers.
  • Wat is de kwaliteit en het specialisme van de content die de influencer doorgaans plaatst? Als jij een influencer brieft op het maken van reels terwijl hij of zij daar weinig ervaring mee heeft, loop je groot risico op content van slechte kwaliteit.

 

Heb je moeite met het vinden van influencers? Er bestaan marktplaatsen als LinkPizza, Join of Hulc die merken koppelen aan influencers. Daarnaast bestaan er tools als Stellar die je snel en makkelijk inzicht geven in de engagement-rate en kwaliteit van de volgersbase van een influencerprofiel.

4. Meet, rapporteer en vergelijk

Je budget is uitgegeven en de content is gepost, maar hoe weet je nu of een samenwerking waardevol is geweest? Dit meet je door de statistieken van de samenwerking(en) op te vragen en die tegen je vooropgestelde doelen aan te houden. Bereken het totale bereik per doelgroep en bereken de engagement-rate per post (likes + reacties + saves + shares / impressies). Bovengenoemde tools kunnen je hierbij helpen. Vergelijk daarnaast wat je samenwerking heeft gekost ten opzichte van wat het heeft opgeleverd. Hoeveel meer of minder heeft de samenwerking gekost wanneer je had geadverteerd op social media? Vergeet daarbij niet dat influencercontent van goede kwaliteit ook een mediawaarde heeft die niet altijd in statistieken uit te drukken is.

5. Zet een database op

Last but not least: verzamel de profielen waarmee je hebt samengewerkt in een database. Vermeld daarbij hoe de samenwerking beviel en welke samenwerkingen niet voor herhaling vatbaar zijn (een zogeheten ‘blacklist’). Beviel een samenwerking uitermate goed? Wellicht zitten hier kansen in voor een ambassadeurschap en kan je een persoon campagnebreed inzetten.