Uitdagingen
Twee formules, een vergelijkbaar aanbod met een vergelijkbare online klantreis en toch zo’n enorm verschil in funnelratio! Waardoor vult bij Trekhaakcentrum meer dan 5,0% van de bezoekers die begint met de keuze voor een type trekhaak een afspraak- of offerteformulier in, terwijl dit bij Trekhaakmontage minder dan 2,0% is? Voor die vraag stonden we in december 2023.
Vanuit technisch perspectief was er het inzicht dat de performance bij Trekhaakmontage achterblijft ten opzichte van Trekhaakcentrum. Met name het ophalen van de juiste voertuiginformatie op basis van het ingevulde kenteken en het tonen van het bijpassende aanbod, niet elke trekhaak past immers op elk voertuig, duurt erg lang. Hoewel er wordt gewerkt aan een betere technische performance, was dit probleem niet op korte termijn op te lossen.
Vanuit een CRO-perspectief zagen we zeker optimalisatiekansen, die we graag één voor één wilden A/B-testen om te zorgen dat we alleen wijzigingen zouden doen die bewezen verbeteringen waren. We verwachtten dat het bestaande aantal conversies en de bijbehorende funnelratio eigenlijk niet voldoende zouden zijn om met A/B-testen te kunnen aantonen dat er sprake zou zijn van verbeteringen. Wat extra verkeer zou welkom zijn, maar het SEA-budget opschroeven was pas een optie bij een hogere funnelratio. Dat maakte A/B-testen een lastige optie.
Bovendien zou het effect van een aantal winnende A/B-testen, met meestal een testperiode van 4 weken per experiment, pas na een aantal maanden zichtbaar zijn. Tegen het voorjaar komen de caravans weer uit de stallingen en worden de fietsendragers weer op de auto’s gezet, wat voor TowMotive Group hoogseizoen en betekent. De funnelratio moest drastisch omhoog en we hadden geen tijd te verliezen!