Achtergrond
Terwijl Trekhaakcentrum complete trekhaakmontages aanbiedt vanuit 95 (eigen én franchise) Trekhaakcentrum-vestigingen, doet Trekhaakmontage dat via meer dan 150 montagepartners, zoals garages en herstelbedrijven die onder eigen bedrijfsnaam opereren. Dit onderscheid leidt ertoe dat TowMotive Group middels twee labels trekhaakmontages op de markt brengt via vergelijkbare websites, waarin bezoekers na het selecteren van hun type auto of het invoeren van hun kenteken grofweg dezelfde stappen doorlopen.
In de trekhaak-configurator kiest men een type trekhaak, selecteert accessoires en maakt op het prijsoverzicht een keuze tussen het aanvragen van een offerte of het maken van een afspraak. In de meeste gevallen kiest de bezoeker een montagelocatie en vult men een formulier in, waarna TowMotive Group de bezoeker belt om datum, tijdstip en montagelocatie te kiezen/bevestigen. In de trekhaak-configurator kiest men een type trekhaak, selecteert accessoires en maakt op het prijsoverzicht een keuze tussen het aanvragen van een offerte of het maken van een afspraak. In de meeste gevallen kiest de bezoeker een montagelocatie en vult men een formulier in, waarna TowMotive Group de bezoeker belt om datum, tijdstip en montagelocatie te kiezen/bevestigen.
Uitdagingen
Twee formules, een vergelijkbaar aanbod met een vergelijkbare online klantreis en toch zo’n enorm verschil in funnelratio! Waardoor vult bij Trekhaakcentrum meer dan 5,0% van de bezoekers die begint met de keuze voor een type trekhaak een
afspraak- of offerteformulier in, terwijl dit bij Trekhaakmontage minder dan 2,0% is? Voor die vraag stonden we in december 2023.
Vanuit technisch perspectief was er het inzicht dat de performance bij Trekhaakmontage achterblijft ten opzichte van Trekhaakcentrum. Met name het ophalen van de juiste voertuiginformatie op basis van het ingevulde kenteken en het tonen van het bijpassende aanbod, niet elke trekhaak past immers op elk voertuig, duurt erg lang. Hoewel er wordt gewerkt aan een betere technische performance, was dit probleem niet op korte termijn op te lossen.
Vanuit een CRO-perspectief zagen we zeker optimalisatiekansen, die we graag één voor één wilden A/B-testen om te zorgen dat we alleen wijzigingen zouden doen die bewezen verbeteringen waren. We verwachtten dat het bestaande aantal conversies en de bijbehorende funnelratio eigenlijk niet voldoende zouden zijn om met A/B-testen te kunnen aantonen dat er sprake zou zijn van verbeteringen. Wat extra verkeer zou welkom zijn, maar het SEA-budget opschroeven was pas een optie bij een hogere funnelratio. Dat maakte A/B-testen een lastige optie.
Bovendien zou het effect van een aantal winnende A/B-testen, met meestal een testperiode van 4 weken per experiment, pas na een aantal maanden zichtbaar zijn. Tegen het voorjaar komen de caravans weer uit de stallingen en worden de fietsendragers weer op de auto’s gezet, wat voor TowMotive Group hoogseizoen en betekent. De funnelratio moest drastisch omhoog en we hadden geen tijd te verliezen!